Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Natascha Bommel - WaarBenJij.nu Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Natascha Bommel - WaarBenJij.nu

Pokhara

Door: Natascha van Bommel

Blijf op de hoogte en volg Natascha

15 Maart 2013 | Nepal, Pokhara

Nog maar twee-eneenhalve vrijwilligerswerk over en dan trekken we de wijde wereld in! Hoewel ik het echt heel jammer vind om weg te gaan uit ons gastgezin, bij de vrouwen en vooral bij onze lieve weeskinderen, heb ik echt zin om Kathmandu te verlaten. Ik heb me al vaker afgevraagd waarom we hier in de drukte en vuiligheid zijn en niet in het mooie Nepal zoals ik me thuis had voorgesteld, maar sinds het weekendje Pokhara kan ik niet wachten om de rest van Nepal (en straks Thailand) te ontdekken.
Donderdag 28 februari (nu al weer twee weken geleden) zijn we ‘s ochtends vroeg met de bus naar Pokhara vertrokken. Het was een hele mooie tocht door de bergen (al waren de stoelen niet bepaald comfortable) die zo’n 7 uur duurde. In Pokhara zaten een aantal medevrijwilligers op ons te wachten, zij waren die maandag al vertrokken naar Chitwan. Van het stadje zelf heb ik niet zoveel gezien, maar vrijdag hebben we heerlijk de hele dag niets gedaan aan het Phewa en zijn we het meer ook opgegaan in een roeibootje. Het is daar echt heel mooi met als kers op de taart de sneeuwtoppen van het Annapurna gebergte.
Zaterdag weer vroeg op om te gaan raften op de Seti rivier. Ook daar was het prachtig en als je tussen het gebergte door vaart lijkt het alsof je er meer deel vanuit maakt dan wanneer je in een bus zit. Het raften zelf was een stuk minder spannend dan verwacht (we moesten soms peddelen om vooruit te komen ipv om niet om te vallen) maar alsnog wel heel leuk. Al werd het de tweede dag toch nog wel even eng toen er een heuse krokodil in het water sprong. ‘s Avonds hebben we onder de raftboot op een strandje geslapen nadat we bij het kampvuur gegeten hadden, heel romantisch en het zand lag verrassend lekker. De volgende dag hebben we nog een uurtje of twee gepeddeld waarna we zo’n 4 uur lang in de bus terug naar Pokhara zaten.
Vorige week maandag zaten we alweer vroeg in de taxi om de bus terug naar Kathmandu te halen. Gelukkig waren deze stoelen wel heel comfortabel want van al dat zitten in die bussen krijg je een behoorlijk houten kont. Het was weer een prachtige busreis en onderweg kwamen we langs verschillende groepen demonstranten met rode communistische vlaggen, sommigen groepen te voet en sommigen op de motor. Later hoorden we dat er die dag een strike was (en wij dus ook geluk hadden dat onze bus reedt) en dat die er op woensdag en donderdag ook zou zijn. Dat in combinatie met een holiday op vrijdag (international women’s day!) en zondag maakte dat de kinderen deze week maar een dagje school hadden. Dat betekende voor de meeste vrijwilligers (voornamelijk weer Chinezen) geen werk omdat ze geen les konden geven, waardoor VSN, de vrijwilligersorganisatie in Nepal, donderdag een lesje momo’s maken aanboodt waarbij wij ook de kans hadden alle nieuwe vrijwilligers te ontmoeten. Helaas zijn die nu alweer verspreidt over de rest van Nepal, toch was het was wel een gezellige middag.
Voor de rest was het een beetje een rustige week, ‘s ochtends naar het vrouwencentrum, daarna thuis lunchen en dan zo vroeg mogelijk naar het weeshuis omdat die kinderen de hele dag thuis zaten. Vandaag hebben we arretjescake met ze gemaakt volgens het recept dat we van een andere vrijwilliger hebben overgenomen (met melk ipv rauwe eieren).
Afgelopen zondag hadden we vrij en zijn we naar Pashupatinath gelopen om de geboorte van Shiva te vieren. Dit bleek toch meer iets voor de locals aangezien het heel druk was (waarom we dus moesten lopen, er redden geen bussen) en wij niet binnen mochten omdat we niet hindoeistisch zijn, dus zijn we naar Thamel gegaan waar we lekker geluncht hebben met appeltaart.
Deze week is niet zo bijzonder, al wordt de tijd dat we met de kinderen en vrouwen zijn steeds schaarser waardoor ik er steeds meer van geniet. Woensdag hebben we stof gekocht om een Kurta te laten maken (niet zoals op de foto’s op facebook maar iets draagbaarder), dus ik hoop dat die op tijd klaar is voordat we gaan trekken!
Deze bloig heb ik overigens al een week geleden geschreven maar ik krijg hem steeds (vanwege rottige computers en slechte internetverbindingen) niet geupload, ik heb hem dus maar weer een beetje aangepast en hoop dat er geen dingen in staan die niet meer kloppen/van toepassing zijn, en dat hij nu eindelijk wel geupload wordt!
Pheri bhetaum la!

  • 15 Maart 2013 - 09:52

    Anja Van Der Kruijs:

    Hoi Natasja

    Spannend dat jullie er binnenkort op uit gaan. Zo'n kans om Nepal verder te gaan ontdekken mag je eigenlijk niet laten liggen.
    Alvast heel veel plezier. Wel voorzichtig doen hè

    Groetjes,
    Anja

  • 15 Maart 2013 - 09:59

    Jisca:

    Hoi Nataschaa!

    Haha, van die krokodil wist ik niet, super eng xD
    En de rest klinkt wel super leuk en ook die bergen echt fantastisch!
    Nog veel plezier :)

    xxxxxxxxxxx

  • 15 Maart 2013 - 10:22

    Amber:

    Hee nataschaaa!
    Klinkt suuuper leuk allemaal!
    Klinkt ook wel echt als belonend werk!
    Maar wel leuk dat jullie nu ook echt het land in gaan.
    Groetjes aan ruby en veel plezier nog!!
    Ik mis jullie haha!
    Xxxxx

  • 15 Maart 2013 - 10:22

    Amber:

    Hee nataschaaa!
    Klinkt suuuper leuk allemaal!
    Klinkt ook wel echt als belonend werk!
    Maar wel leuk dat jullie nu ook echt het land in gaan.
    Groetjes aan ruby en veel plezier nog!!
    Ik mis jullie haha!
    Xxxxx

  • 15 Maart 2013 - 11:06

    Vincent Van Oss:

    Hoi Natascha,

    Eindelijk heb ik de tijd genomen om je verslagen door te lezen.
    Dat heb ik met veel aandacht en plezier gedaan.
    Dat van die 'houten kont' kan ik me herinneren van sommige reizen.
    Een kussen meenemen is misschien een beetje raar.
    Maar je kunt ook een trainingsjack of vest om je middel doen.
    Dan kun je daar op zitten.

    Veel succes en plezier weer!
    Liefs,
    Vincent van Oss

  • 17 Maart 2013 - 23:57

    Marlies:

    Hey Natascha,

    We vinden het heel leuk jouw belevenissen te lezen.
    Geniet van alles wat je ziet... en probeer zoveel mogelijk vast te leggen.

    We blijven je via de berichtjes volgen.
    Heel veel liefs vanuit Limburg.

    Marlies

    P.S.
    Cynthia, die hier boven een berichtje schrijft, is al jaren bezig mensen te benaderen met hetzelfde bericht in de Engelse en Duitse taal, dus zo " lonely" is ze niet.


  • 20 Maart 2013 - 20:08

    Evie:

    Natas!

    Eerst hoor je niks en dan zie je opeens een mega lange story ahhahaha, wel vervelend dat je bijna niks kan uploaden dat is wel heel jammer, maarja je kunt niet alles hebben he ;P Ik hoop dat je het daar super leuk hebt! (nog steeds ;) ) en dat je het straks ook weer super gaat krijgen! Ik kijk al vooruit naar jullie nieuwe blogs!! (en foto's!! ;P)

    Heel veel liefs,

    Evie

  • 22 Maart 2013 - 15:09

    Lisanne:

    Natascha,

    Er staat hier vandaag ook een stukje appeltaart voor je klaar....!!

    Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 12055

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 04 Juli 2013

Nepal-Thailand

18 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: