Het klooster overleeft! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Natascha Bommel - WaarBenJij.nu Het klooster overleeft! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Natascha Bommel - WaarBenJij.nu

Het klooster overleeft!

Door: Natascha van Bommel

Blijf op de hoogte en volg Natascha

16 Mei 2013 | Nepal, Pokhara

We waren van te voren best een beetje bang om opgesloten te zitten in een klooster met strenge nonnen en weinig eten, maar gelukkig klopte dat totaal niet! Het klooster was in een Newari dorpje in de Kathmandu vallei, waar we een prachtig uitzicht hadden over de vallei en de heuvels eromheen. Er waren drie lieve nonnen, eentje was pas 19, en de oudste en de jongste konden goed Engels spreken. Ook was er een boeddhistische groep jongeren die van de nonnen opdracht had gekregen ons te vermaken, zij hebben ons dan ook meegenomen naar verschillende plekken. We hebben de meesten te voet bezocht, zijn een keertje met de motor gegaan en de laatste dag zijn we met de nonnen met de bus naar Patan gegaan.
‘s Ochtends ontbeten we om 6 uur, ze hadden daar heerlijk eten maar pasta om 6 uur ‘s ochtends is toch wel vroeg. Rond 7 uur gingen we chanten. Wij hadden een boekje gekregen waarin de teksten die we moesten zingen in ons alfabet waren geschreven, ik weet nog steeds niet precies wat we zongen maar het was wel leuk om mee te kunnen doen.Daarna hadden we een boeddhistisch lesje van een van de jongens uit de groep, dat was echt heel interessant en vooral ook erg leuk! Om half 11 hadden we de lunch en de nonnen eten daarna niet meer, dit hebben we 5 dagen volgehouden en de andere dagen hebben we of de restjes van die middag opgewarmd of we waren ‘s middags ergens waar het toch wel heel onbeleefd was om eten te weigeren. Om vier uur thee, half zeven chanten en daarna weer een kop thee. De rest van de dag hebben we ingevuld door soms naar een klein schooltje in de buurt te gaan, ergens naar toe te wandelen, te lezen of te mediteren. In dat mediteren heb ik me overigens zwaar vergist, qua concentratie viel het nog wel mee maar een uur in precies dezelfde kleermakerszit is ontzettend pijnlijk, daar moet ik thuis nog even hard op gaan oefenen!
Het is nu wel heel gek om weer terug te zijn in Pepsi Cola, na 2 weken Bungamati was dat toch ook een beetje ons thuis geworden. Ik ga iedereen die we in dat dorp hebben leren kennen toch wel missen, een extra reden om ooit terug te gaan naar Nepal!
Deze laatste week hebben we gelukkig van alles te doen, we moeten nog naar Bhaktapur, Kathmandu Durbar Square en Pashuputinath, naar de film met de kinderen van ons gastgezin, souvenirs inslaan in Thamel en natuurlijk zoveel mogelijk naar het weeshuis nu we de kans nog hebben, en woensdag vertrekt ons vliegtuig naar Thailand waar we eindelijk onze reünie met Koen hebben!

• 16 Mei 2013 - 16:55

Vincent Van Oss:

Hoi Natascha,

Dankjewel weer voor je mooie verslag!

Geniet ervan !

Veel liefs,

Vincent

• 16 Mei 2013 - 20:06

Jisca:

Natascha!!
    Heel leuk om je verhaal weer te lezen :)
    En fijn dat het klooster ook zo leuk was!
    Maar als je teruggaat ga ik wel met je mee, haha
    xxxxxx

• 17 Mei 2013 - 09:04

Jan:

Hoi Natascha,

Bedankt voor je verslag. Het gaat jullie erg goed, dat is wel duidelijk. Je komt straks als spiritueel mens terug naar Nederland! Ik ben beniieuwd naar de meditatie-oefeningen. Veel plezier!

Groeten
    Jan

• 20 Mei 2013 - 21:57

Moniek Van Oss:

Hey Natascha,
    Wat gaat de tijd snel. Het zit er alweer bijna op in Nepal. Bijna afscheid nemen. En nog een mooie reis tegemoet.
    Als je nog naar Bhaktapur gaat dan kun je altijd nog wat eten of drinken in Shiva's Guesthouse aan het plein. Daar hebben wij toen gelogeerd met onze reisleidster Pauli, daar welbekend.
    Leuk te horen van het klooster. Interessant he, het boeddhisme. Nou als je er meer over wil lezen...
    En mediteren mag ook best op een stoel hoor. Wel heftig, met zo weinig eten de dag doorkomen. Maar goed dat jullie zo beleefd zijn opgevoed om geen eten te weigeren!
    Nog hartelijk dank voor je kaartje!

Nou nog een hele fijne tijd! Sterkte met afscheid nemen en tot horens!

Veel liefs,

Moniek

• 21 Mei 2013 - 09:59

Anja Van Der Kruijs:

hey Natascha en Ruby,

Zo zie je maar weer hoe iets onverwachts super mooi kan zijn!

groetjes,

Anja

• 26 Mei 2013 - 19:17

Elly Van Rooij:

hallo dames heel veel plezier in Thailand!!!!!!!!!!!!!!!!!
    groetjes uit het ijsssssssssssskoude nederland.
    Mari en Elly van Rooy uit Maarheeze.

• 17 Juni 2013 - 19:09

Floortje:

Hey Natascha,

Ik heb (nog) eens al je reisverhalen gelezen. Een aantal had ik al eens gelezen, maar ik lag er inmiddels een paar achter. Wat heerlijk om die verhalen te lezen, wat heb je een mooie tijd gehad. Met een volle 'rugzak' vol ervaringen kom je weer terug.
    Ik wens jullie een goede terugreis. Als je dit thuis pas leest: welkom terug! Het zal heerlijk zijn om weer thuis te zijn en iedereen weer terug te zien. Maar ik kan me voorstellen dat het ook weer wennen zal zijn. Ik heb begrepen dat je eenmaal terug al weer volop plannen hebt. Dus je komt je tijd ook hier wel weer door. Maar eerst maar eens je pap, mam en Jisca een dikke knuffel geven, denk ik!

Tot snel!

XXX Floortje